Na podzim roku 2012 jsem dostal zakázku na renovaci Jawa – ČZ 175/356 (malá kývačka).
Majitel chtěl motorku zrenovovat do původního stavu. Všechny díly na motorce byly původní.
Rozdělání motorky do šroubku bylo za jeden den hotové, u toho jsem si zaznačil, které díly je potřeba doklepat nebo zavařit – díry od zástěrky, různých kdysi dodělaných přepínačů, vyrezlého kastlíku od baterky, prasklin apod. Zároveň jsem zjistil, že byla motorka v minulosti bouraná a, že některé díly bude třeba opravit, popřípadě na burzách sehnat jiné, které budou ze stejného roku jako renovovaná motorka.
Všechny lakované díly se tedy zavařily, vybrousily a odvezly do pískovny, kde je všechny otryskaly.
Chromované díly se odvezly na stáhnutí chromu, vybroušení a vyleštění pod chrom a následně se nově nechromovali. Některé díly se pozinkovaly.
Hliníkové díly jsem očistil a vyleštil. Motor byl přidřený, tak se dal na výbrus, klika měla velké vůle, proto došlo k její repasi. Vše se vyčistilo, všechny části převodovky a spojky se důkladně prohlédli, aby se při celkové renovaci a kompletaci motorky nevyskytl nějaký problém. Vyměnili se všechna ložiska, bronzová pouzdra a gufera. Dále jsem se vrhl na kompletaci. Po kompletaci motoru chyběl už jen píst, válec a hlava. Jediná práce tedy byla na válci, který se očistil a nastříkal černou vypalovací barvou.
Lakovalo se v profesionální lakovně, aby byla odvedená práce v největší kvalitě. Veškerou přípravu všech dílů před samostatným lakováním jsem si dělal sám, abych měl jistotu, že vše bylo nachystané dle mého a zákazníkova očekávání a přání. Po nalakování všech dílů i nádrže, která byla v galvanovně, chyběly jen linky, které nakonec udělal lakýrník poctivě ručně.
Po vytvrdnutí barvy, kdy se všechny díly sešly u zbytku motorky, došlo na tu nejradostnější část, na kompletaci. Připravil se stůl, na který se na nějakou dobu nastěhoval rám. První se dostala na řadu kyvná vidlice s novým čepem. Když byla na místě, dostala motorka zkompletované zadní tlumiče a na druhé straně spodní a horní brýle s novými ložisky a spodní částí masky. Pak přišla řada na přední tlumiče s blatníkem, kolo a řídítka. To už byl na místě i stojan a zadní kolo s rozetou i vnitřním blatníčkem, takže konečně po té dlouhé době sama stála.
Poté jsem do ní mohl vložit její srdce, motor, který celou dobu trpělivě čekal bokem. Nasadily se obě části krytu řetězu a natáhnul se nový řetěz. Zadní kolo se zakrylo blatníkem s připravenou elektroinstalací, která se krom blatníku připravila po celé motorce, přišrouboval se podsedlák a držáky stupaček s pákou brzdy a zadním brzdovým lankem. Nakonec se vše zakrylo bočními kryty a usadila se nádrž. Po trápení s lemovkou, která nechtěla držet, se usadily na své místo i boční kapsy a vše v nich se zapojilo. Nakonec se namontovala maska s tachometrem, parabola a zbyly jen drobné dodělávky. Mezi ně patřilo zapojení přepínače světel, panelu na nádrži, zadního světla a dynama. Jediné věci, které šly bez problému byl panel a zapalování, na kterém se zároveň seřídil předstih. Bohužel řidítka byla po dřívější nehodě ohnutá a tak se museli použít nová, která odpovídají originálu.
Konečně se moje renovace blížila k závěru, zrenovovaná motorka, ve stavu jako před mnoha lety stála na kolech a chybělo ji jen nastartovat. Po nastartování, jsem doladil vše potřebné, motorka se opatrně projela, připravili se podklady pro předání a dokumenty pro majitele zrenovované motorky.