Dotazy
Podle čeho si vybrat a má vůbec smysl motocykl renovovat?
Renovace
Líbí se Vám historie na dvou kolech a máte, nebo by jste chtěli mít, motocykl dokazující umění našich předků? Není nic jednoduššího, než se pustit do díla, „prolézt“ garáž, nebo stodolu u babičky a pokud se tam žádná dvoukolová kráska neskrývá, navštívit jeden z mnoha inzertních serverů, nebo burzu veteránů a motocykl si zakoupit. Ale pozor, koupí motocyklu výdaje teprve začínají. Musíte si uvědomit, že pořízení historického motocyklu, jeho renovace a provoz, je značně finančně náročná věc a obecně platí, že čím starší motocykl, tím dražší renovace.
Motocykl po dědečkovi
pokud jste objevili motocykl zanechaný dědečkem, máte o starost méně. Takové štěstí ale bohužel mnoho z nás nemá. Nezbývá tedy nic jiného, než rozbít prasátko a motorku koupit. Dnes máme možnost koupit motocykl již zrenovovaný a připravený k jízdě, což je nejjednodušší varianta. Další možností je, že se vydáme trnitější, ale o to krásnější cestou a koupíme zdánlivě hromadu šrotu, ze které se pomalu zrodí krásný motocykl.
Podle čeho si vybrat motocykl?
Nejjednodušeji se vybírá podle vlastních zkušeností a vzpomínek. Pamatujete si, co měl táta schované v dílně a s čím jste si potají hráli a nyní k tomu máte vybudovaný citový vztah? Každý z nás starších určitě ujel své první kilometry na Jawě nebo ČZ. A jak víme, ta první vždy přiroste k srdci, a nemusí se jednat pouze o motorku.
Kdo z Vás takové vzpomínky nemá, musí vědět, co vlastně chce. Zda “dvoutakt“ nebo “čtyřtakt“, jedno nebo více válec – OHV, OHC, SV, předválečný, nebo poválečný stroj, unikát z malé série nebo motocykl, kterého se vyrobily tisíce. Samozřejmě si můžete vybrat i nějaký závodní speciál. Musíte však počítat s tím, že už jen k jeho pořízení je potřeba horentní suma peněz. Je to díky tomu, že tyto motocykly byly veřejnosti nedostupné už v době svého vzniku. Navíc díly na speciály, stejně jako na malosériové motocykly, jsou často nesehnatelné, musí se vyrábět a jejich cena může často převýšit i pořizovací cenu samotného motocyklu.
Když už si vybereme nějaký konkrétní typ, na kterém budeme chtít po renovaci jezdit, je dobré si sehnat i dobovou dokumentaci a co nejvíce informací. Např. o výkonu, jízdních vlastnostech a dostupnosti spotřebních dílů. Je přehnané očekávat, že motocykl o objemu 250 ccm z roku 1956 pojede stejně, jako tatáž kubatura z roku 1998 a podobně tak motocykl z roku 1917, který je opravdu krásný, ale na delší výlet bychom na něm nejeli.
Koupě motocyklu
Dobová literatura, a co nejvíce dalších informací, nám pomůže i při koupi vybraného motocyklu. Při výrobě často docházelo k inovacím a různé ročníky motocyklů se liší, klidně i v drobných detailech. Ale právě na nich se pozná kvalitní a precizní renovace. Proto je dobré si o motocyklu vše nastudovat a nejlépe si sebou vzít někoho, kdo dané značce motocyklů rozumí a to ať kupujeme již motocykl zrenovovaný, nebo takový, který na renovaci a oživení teprve čeká. Když nám napíšete, rádi s Vámi pro Váš nový motocykl zajedeme.
Dále bychom doporučili kupovat motocykl co nejvíce kompletní, ve složeném stavu a nejlépe pojízdný. Když před Vás někdo položí šest beden, ve kterých je naházené vše, od kola přes píst až po převodová kolečka, věřte, že tam bude vždy něco chybět a jak jsme již zmínili, zvláště u vzácných motocyklů může cena chybějících součástek převýšit cenu motocyklu. Toto se týká i různých plechových částí motocyklu (např. blatníky a nádrže). Je sice hezké, když tam budou, ale pokud budou prožrané rezí skrz, bude Vás čekat buď hodně šikovný klempíř nebo shánění jiných použitelných.
Samostatnou kapitolou jsou motorky různě upravené, převařené apod. Není vzácností, když jsou uřezané všechny úchyty na rámu a dokonce i předělaný rám. Tyto stroje většinou poslouží spíše jako zdroj náhradních dílů, než jako základ jakékoliv renovace. Doporučili bychom v takovém případě od koupě odstoupit a poohlédnout se raději po jiném i dražším motocyklu. V neposlední řadě se musíme zmínit o technickém průkazu, který na vás lze řádně přepsat. U většiny nabízených motorek bohužel není, je zrušen (hlavně po novém zákoně platném od 30.6. 2015). A nebo je psán na mrtvého a pokud by jste po renovaci chtěli na motocyklu bez TP vyjet do provozu, je to možné jen na speciálních veteránských SPZ. Pokud se pustíte do své první renovace, doporučili bychom koupi jednoduchého “dvoutaktního“ motocyklu České a Československé poválečné produkce s poměrně dostupnými náhradními díly, než začínat na drahém, technicky složitém motocyklu, kde se každá chyba a nezkušenost velmi prodraží.
Dále se budeme bavit o motocyklu, který ještě nebyl renovován.
Renovovat ANO či NE?
Po dovezení motocyklu domů se hlavně nesmíme bezhlavě pustit do rozborky. Často se povede koupit motocykl v tak dochovaném stavu, že renovace způsobí jen odebrání historické hodnoty a nenávratné zničení některých používaných technologií (linkování, znaky výrobce atd.), proto je lepší motocykl pouze restaurovat. Pokud to není náš případ, musíme se rozhodnout jak dál a hlavně si uvědomit proč si motocykl renovujeme, zda bude jen vystavený tzv. leštěnka nebo ho budeme používat v běžném provozu. Dále si ujasníme, zda máme tolik peněz, abychom šli jen cestou co největší původnosti a originality, nebo se spokojíme s dnes vyráběnými replikami původních dílů. Rozhodneme se, jakou barevnou variantu (např. u JAWY se vyráběly vývozní, standardní a tzv. lidové verze) a když máme vše ujasněné, pustíme se do rozebrání motocyklu a vše si fotograficky dokumentujeme a třídíme. Pokud se na všechny tyto kroky necítíte, nebo nemáte odvahu, máte možnost využít našich služeb a my Vám rádi váš motocykl zrenovujeme. Máme v této činnosti praxi, mnoho zkušeností, své řemeslníky a vyzkoušené dodavatele. Je to sice jedna z dražších možností, ale ušetří vám spoustu času, starostí a mnohdy i peněz, ať už s kompletací motocyklu nebo s neznámými obchodníky. Uděláme vše od pomoci s nákupem, přes nacenění renovace a její provedení až po předání hotového motocyklu. Naše dílna je díky zkušenostem vybavena speciálním nářadím, přípravky a literaturou, které v domácí dílně málokdo má a je schopna si potřebné věci i sama vyrobit. Myslíte si, že pokud se rozhodnete předat renovaci do našich rukou, tak přijdete o pohled na rodící se motocykl? Nebojte se, snažíme se vyjít všem zákazníkům maximálně vstříc a tak je možné se během práce (po domluvě) kdykoliv přijet na aktuální stav podívat. Samozřejmostí je také kompletní fotodokumentace celé renovace, která Vám bude předána společně s hotovým motocyklem.
Po důkladném zvážení všech výše zmíněných variant je před Vámi jen rozhodnutí, jak renovaci provést. Dále se tedy budeme věnovat tomu, jak vše probíhá, jak se jednotlivé díly renovují, opravují, repasují a jak je s nimi zacházeno, aby renovace proběhla dobře a efektivně.
Zkušenosti našich zákazníků
Maximální spokojenost s renovací motocyklu. Doporučuji všem, kdo přemýšlí o renovaci. Díky moc.
Co neupřímněji děkuji panu Vladimírovi, za znovu složení motoru( zprasenému od neumětela) , motor je super a musím vyjádřit velkou spokojenost a hlavně individuální přístup. Moc děkuji ještě jednou
Skvělá práce chlapi, určitě Vás doporučuju každému,kdo chce mít svou starou mašinku pefiš zrenovovanou.